Nancy B.
1/5
Mijn oma is hier opgenomen geweest en hoe er hier met de cliënten en kwaliteit van zorg wordt omgegaan is ronduit schandalig.
Alles gooien ze op personeelstekort maar dat betekend niet dat er geen kwaliteit en continuïteit van zorg hoort te zijn.
En dat is juist wat hier mist. Er wordt vaak personeel vanuit uitzendbureaus ingezet die naar mijn mening niet de goede kwalificaties hebben om met deze doelgroep om te gaan. Zo zijn er als gevolg hiervan bij mijn oma al een aantal gevaarlijke situaties ontstaan. En niet alleen bij mijn oma.
Het personeel wat wel de kwaliteit kan waarborgen en goed is voor de clienten loopt weg omdat zo de werksfeer en werkdruk teveel worden. Mijn oma heeft elke dag bezoek en wij zien heel veel dingen die niet door de beugel kunnen. Onethisch zelfs (ik ben zelf van origine verpleegkundige en ik kan er niet over uit hoe er hier met mensen wordt omgegaan en hoe slecht de theoretische achtergrond van sommige zorgmedewerkers is. laat staan het empatisch vermogen en verantwoordelijkheidsgevoel) Mensen te lang in luiers laten liggen. Zelfs zo erg dat het personeel meent gezellig een theekransje te kunnen houden nog voordat in de ochtend alle cliënten verzorgd zijn. En sommige hebben helemaal geen oog voor de cliënten. Die gaan liever op hun mobiel hun tijd verdrijven en zo het geld innen in vorm van loon. Dit loon wordt onder andere gefinancierd door de eigen bijdrage van de cliënten en vanuit de wet WLZ.
Clienten (die nog redelijk functioneren) voelen zich genoodzaakt om andere clienten te beschermen tegen gevaarlijke situaties (bijv vallen) omdat er geen personeel zichtbaar is op de afdeling of omdat deze gewoon niet de vaardigheden hebben om goed voor cliënten t3 zorgen.
Soms staat er dus ook maar 1 helpende vanuit een uitzendbureau (die er dan vaak nog nooit gestaan heeft op 2 afdeling tegelijkertijd). Tel dit op bij onkunde van die medewerker en je kunt al een risicoinventatisatie erop loslaten. Het is niet wachten op problemen maar de vraag is wanneer.
Wij hebben dit net zoals sommige personeelsleden aangegeven aan hogere hand, maar er schijnt niets te veranderen.
Er is zelfs een keer gezegd over personeel van een bepaald uitzendbureau dat het uitzendbureau verantwoordelijk is voor wie ze sturen. Dit staat in het contract. Dus nu lijkt het alsof Kalorama hun handen hiervan aftrekt. Onvoorstelbaarbaar!. De cliënten hebben een contract met Kalorama en niet met die uitzendbureaus. En het lijkt mij niet meer dan logisch dat je als zorginstelling dit controleert om zo de zorg te waarborgen. En dan ook extra goed als je klachten te horen krijgt.
Hieronder een aantal citaten uit een interview met de bestuurster van Kalorama:
De bewoner en de zorg voor die bewoner staan bij ons centraal.
De kwaliteit van zorg wordt bepaald door onze medewerkers in relatie tot de bewoners.
“Ik werk echt in een hele mooie, bijzondere organisatie. Waar het gaat over aandacht voor de bewoner, die staat centraal. De bewoners krijgen zorg en ondersteuning en behouden zoveel mogelijk de regie over hun leven. Maatwerk is de norm. We bieden persoonsgerichte zorg. De kwaliteit van onze zorg zit in de relatie en het contact van mens tot mens.
Allemaal mooie woorden maar de uitvoering laat al heel lang op zich wachten.
Dit lijkt zo wel een sprookje maar in feite is een verblijf bij Kalorama voor veel cliënten een nachtmerrie. En waarschijnlijk geldt dit ook voor een aantal mensen van het personeel. Maar zij kunnen er voor kiezen om weg te lopen.Dit kunnen de cliënten niet.
Er is nog zoveel meer te vertellen. Ronduit schandalig! De cliënten en ook het goede personeel moeten op handen gedragen worden maar ze worden gewoon als grofvuil behandeld. En ondertussen wordt er geld opgestreken maar de cliënten zien iig niet veel waar voor hun geld..
Dus voordat je bij Kalorama wilt gaan werken of je familielid hier wil laten wonen denk goed na! Allemaal mooie woorden maar er wordt maar heel erg weinig hiervan waargemaakt.